Miljögruppen informerar

Vi har pratat i miljögruppen om hur viktigt det är att alla skaffar sig en egen kompost. Antingen kan man göra en "kompostlimpa", dvs gräva ner sitt material i jorden, täcka det med jord och använda som odlingsbädd. Squash och gurka kommer att älska värmen som blir!

Eller också kan man skaffa sig en traditionell kompostbehållare. Tänk på att alltid börja en kompost med luftigt material, tex tunna hallonkvistar eller dylikt. Därefter fyller du den allt eftersom med komposterbart material. Tips på vad som passar och inte passar i en kompost kan du läsa härunder.

LYCKA TILL!

Boken "Kompostboken" av Ken Thompson är en mycket bra bok om just kompost. Finns att köpa på tex Adlibris för ca 159 kr. Kan verkligen rekommenderas!

DET HÄR KAN DU LÄGGA I KOMPOSTEN

-       blomavfall från rabatten

-       skal och blast från grönsaker och frukt. Även citrusfrukter

-       Fallfrukt

-       Fröogräs som INTE gått i frö

-       TORKAT rotogräs

-       Gräsklipp från gräsmatta

-       Urin

-       Lövträaska (inte så mycket)

-       Kaffesump och teblad

-       Äggskal

DET HÄR SKA DU INTE LÄGGA I DIN KOMPOST

-       cigarettfimpar och snus

-       fågelströ

-       träbitar

-       tuggummi

-       tyg

-       kvistar från svarta vinbärsbuskar med gallkvalster

-       potatisblast med bladmögel

-       rotsaker med klumprotsjuka

Den här listan kan göras mycket länge. Genom att lära dig mer kommer du att upptäcka att det är väldigt bra med en kompost. På en vanlig odlingslott kan man få ihop 100 liter kompostmaterial per år.

Tänk på att försöka ha din kompost i halvskugga för bästa resultat.