Miljögruppen informerar

Idag tog vår förening emot miljödiplomet för grundnivån. Solveig Sidblad från Koloniträdgårdsförbundet.delade ut det på vår städdag. Diplomet har man i tre år sedan omprövas det och förhoppningsvis har vi kommit till nästa nivå då i miljöarbetet.

Vi har också byggt klart vår gemensamma kompost idag. Den är i första hand tänkt för gemensamt trädgårdsavfall. Mer information om just detta kommer senare.

Lördag 30 augusti vill vi att så många som möjligt kommer till området och hjälps åt med att bygga den gemensamma komposten. Är vi många som hjälps åt blir det en trevlig aktivitet och det tar inte så lång tid.

Annica, Roberto och Ingimar

Som vi tidigare har informerat så har vår förening nu blivit miljödiplomerade. Detta innebär att vi är duktiga på att ta vara på vårt trädgårdsavfall, vi odlar helt ekologiskt, bara naturgödsel samt en hel del annat som ingår för att få detta diplom.

Varför ska man vara miljödiplomerade då?

Först och främst är det ju viktigt att ta hand om naturen och jorden och att odla giftfritt. Jorden ska ju hålla i många generationer, jorden urarmas om man tillför gifter. Sedan är det alltid bra att ha ett sådant här dokument "i ryggen" vid diskussioner med till exempel kommunen.

Den 4 oktober kommer Solveig Sidblad från Koloniträdgårdsförbundet till oss och delar ut diplomet. Det är den dagen vi också har städdag vilket passade bra.

I början av vecka 21 kommer Ingimar att träffa Cecilia som jobbar på Farsta stadsdelsförvaltning. De ska titta på vårt område, bestämma läge för komposten mm.

Nu har vi kommit lite längre i arbetet med den gemensamma komposten. Miljögruppen kommer under vecka 20 att titta på olika ritningar som vi samlat in och därefter bestämma hur vår kompost ska byggas, vilket material vi ska använda mm. Efter det beslutet kommer vi att köpa in material och ta kontakt med er för att se vilka som vill vara med på vår "kurs" i kompostbygge. Vi räknar med att börja jobba med det här senast vecka 22-23.

Den plats vi har fått anvisad är utanför staketet i hörnet av vårt område utmed vägen. (där vi tidigare hade gödsel).

Vi i miljögruppen hoppas att många av er är intresserade och vill delta.