Det här är Forsåns Trädgårdsförening

Forsåns Trädgårdsförening är en förening med lite mer än 40 odlingslotter, dvs lotter utan hus. Vi finns i Farsta strand alldeles utmed Forsån som flyter mellan Magelungen och Drevviken.Vi tillhör Stor-Stockholms koloniträdgårdsförbund och arrenderar marken av Stockholms stad. De flesta av våra odlingslotter är 100 kvadratmeter, men det finns även några större och några lite mindre. Vi i föreningen ansvarar gemensamt för att hålla allting fint och så gott det går ogräsfritt. Därför har alla medlemmar ett ansvar att närvara på de två gemensamma städdagarna som vi varje år har eftersom dessa är obligatoriska. Vi tar ut en avgift om man uteblir. Det är också varje medlems ansvar att hålla efter på gångarna runt sin egen lott så att inte ogräset börjar härja fritt i gruset.

2014 blev vi miljödiplomerade på grundnivån efter att Koloniträdgårdsförbundet noggrant kollat att vi uppfyller de krav som ställs på den nivån. Det här gjorde att vi fick blodad tand och kommer att sikta på att nå högre nivåer inom miljödiplomeringen. Miljöarbetet läser man om på sidan som miljögruppen skriver på. Eller också tittar man på Koloniträdgårdsförbundets hemsida.

Vår förening har funnits sedan 1985 och många medlemmar har varit med länge. Gemensamt för oss alla är att vi är intresserade av att odla ekologiskt och att vi trivs med att tillbringa mycket ledig tid utomhus under växtsäsongen.
I vår förening har vi medlemmar från jordens alla hörn vilket gör att vi alla kan få så mycket fler råd och tips av varandra när vi har så olika erfarenheter av odling. Några är uppvuxna med att odla och kan mycket medan andra är mer eller mindre nybörjare.

Vi i Forsåns Trädgårdsförening har under det senaste året tillsammans med andra koloniföreningar i de södra förorterna startat ett nätverk som kallas SoS Nätverket odlingsföreningar söder och sydost om Söder. Meningen med det nätverket är bl.a att tillsammans ordna intressanta föreläsningar, få tips och råd samt utbyta erfarenheter. Två medlemmar i vår förening är representanter från oss på de regelbundna träffarna. Föreläsningarna är öppna för alla kolonister.

Att vara medlem i en koloniträdgårdsförening innebär en hel del arbete men också väldigt mycket glädje och gemenskap. Känslan varje vår när man tar första spadtaget är alltid lika fantastisk. Lika fantastiskt känns det att framåt hösten kunna skörda det man sått. Det finns inget godare än att äta det man själv med mycket möda har dragit upp från ett litet frö.

Du som känner att det här kan vara något för dig, ställ dig i vår kö. Vi har för närvarande kö men till våren brukar det alltid bli någon eller några lediga lotter.  Det kostar inget att stå i vår kö. Fyll i din intresseanmälan så hör vi av oss när det blir någon ledig lott. Du kanske har tur och får en redan den här säsongen!

lott nr 25, försommar 2012

Robban Nykvist 25.09.2021 21:27

Hej Forsån, Robban här ledamot i styrelsen i Larsboda på andra sidan ån. Vore det inte på plats att vi träffades? Ni är hjärtligt välkomna att hälsa på oss!

| Svar