Vi har ju vår gemensamma städdag nu på lördag, 3 oktober.

Som vanligt grillar vi mitt på dagen och det som ska grillas köps in någon av de absolut närmaste dagarna. Därför är det viktigt att du som vill ha vegetarisk korv meddelar så fort som möjligt så vi vet hur mycket vi ska köpa av varje sort.

Hälsningar styrelsen

Välkommen till höstens städdag.

Som vanligt träffas vi kl. 10 för att stämma av vilka som kommit. Därefter delar vi upp oss i arbetsgrupper.

Arbetsuppgifter är bland annat:

rensa ogräs runt boden, rensa och städa ur boden, rensa utanför staketet. Om någon har tillgång till bil kan ett uppdrag vara att köra iväg till tippen med sådant som ska slängas.

Föreningen bjuder på grillkorv, dricka samt kaffe. Önskar du vegetarisk korv är det viktigt att du meddelar detta så vi vet hur mycket vi ska köpa.

Är du förhindrad att delta på städdagen kan du få ett uppdrag att utföra i förväg. Då ringer eller mejlar du Annica i god tid. Föreningen har rätt att ta ut en avgift på 300 kr om du uteblir från städdagen och inte heller har utfört ett uppdrag i förväg.

Annica når du på 0761-292839 eller silltrut2@yahoo.se

Vi kommer inte att elda nu i höst enligt våra miljöregler i och med att vi är miljödiplomerade. Detta innebär att om du har sådant som du vill ska eldas får du spara det på din egen lott till våren.

Det är också viktigt att veta att den kompost vi bygger utanför staketet enbart är tänkt för det som blir av de gemensamma ytorna, alltså inte sådant som du har på din egen lott. Var och en av oss ska ha en egen kompost och i möjligaste mån ta hand om sitt eget trädgårdsavfall.

Den gemensamma komposten är byggd i tre delar. Man fyller första året den första behållaren. År två fyller man behållare två, år tre den sista. Därför ska INGENTING slängas annat än i den första det här året.

Hoppas nu att vi får fint väder och att så många som möjligt av oss alla kan ställa upp den 3 oktober och göra fint på vårt område.

Hälsningar

Några nya och lite repriser.

Hökarängens friluftsförening har öppet hus:

Välkomna till vårt Öppet Hus söndagen den 16 augusti kl 12 - 16. Ta med dina nära och kära och avnjut en dag i det gröna tillsammans med oss. vårt uppskattade sommarcafé är öppet, där det finns kaffe och våffla att köpa för billig peng. Vi snurrar igång ett tårthjul där ni kan satsa några småpengar för att dra in storvinsten: En hembakad smaskig tårta. Vi bjuder på  livemusik och konstutställningar, samt en workshop om att måla på stenar till din trädgård.

Snösätra Norra i Rågsved har Öppen trädgård Lördagen den 22 augusti. Mer information i den bifogade affischen och i följande Facebookevent: https://www.facebook.com/events/1484127905214698/

Den 29 augusti klockan 13 – 17 är det Stadsodlarfestival vid Södra Årstalundens koloniområde. Adress: Rackarbacken bakom/nedanför Södersjukhuset.  Det blir skördemarknad, äppelmustning, mat, café, barnaktiviteter, information om stadsodling och koloniföreningar m.m. https://www.facebook.com/events/1490376451254242/

Orhem Trekanten har fest och skördemarknad på Torpet i Orhem lördagen den 5 september kl. 12 – 17. Se bifogad fil för mer info.

Jag avslutar med lite bilder från Koloniträdgårdsföreningen Linnea där man i somras samlades och byggde ett jättesnyggt insektshotell till föreningen.

Kanske något att ta efter för andra föreningar. Hör av er om ni vill ha mer information

Hej alla medlemmar,

Som vi tidigare i somras gick ut med så kommer Roberto även i år att beställa gödsel direkt från ett närliggande stall. 6 kärror kostar 125 kr och 12 kärror det dubbla.

En del av er har redan meddelat att ni vill beställa och ni har också fått kontonr för inbetalning senast 10 september.

Ni som inte beställt men ändå vill köpa kan meddela mig så lämnar jag vidare till Roberto samt meddelar kontonr för betalning.

Gödseln levereras i mitten/slutet av september och vi meddelar när den kommit.

Hälsningar Annica och Roberto

min mejl är  silltrut2@yahoo.se

Vi har haft några mindre stölder på området de sista dagarna/nätterna. Inte som förra året som tur är, lite squash mm.

Idag mötte jag en man i 65-årsåldern inne på området vid 18-tiden, han plockade vinbär mm helt ogenerat. Hur han kommit in vet jag inte. Vi har ju lås nu. MEN VAR NOGA MED ATT ALLTID STÄNGA OCH LÅSA NÄR DU INTE HAR UPPSIKT . Vi har mött folk som kommit in och som inte bör vara i området och som betett sig lite otrevligt när man bett dem att gå.

Men, som sagt, hittills inga större stölder, men vi kan ju hjälpa varandra att ha koll på vilka som befinner sig i området. Gå gärna en sväng i området och kolla av de andra lotterna om du ändå är nere.

Viktigt också är att plocka sina bär så att de inte står och inbjuder till att bli plockade av någon annan. Bra också att inte ha hinkar mm framme så att man bjuder på att ha något att bära i dessutom.

Annica

Jag är intresserad av att få en plats i kolonilotten, finns det ledigt? Annars vill jag ställa mig på väntelista.
Med vänliga hälsningar Frida

Snart är det höststädningen 2018. Tills dess undrar jag om någon har hallon de vill bli av med?!
/Hanna lott nr:5

Bra jobbat