Lämna de vilda djurens ungar i fred!

Vid den här tiden på året så är det gott om fågelungar i luften, träden och även på marken.

De har oftare än man kan tro sina föräldrar i närheten och är mycket sällan övergivna. Därför ska man lämna dessa ifred då "det är som det ska vara".

Många fågelungar är så kallade borymmare som lämnar boet antingen direkt vid födseln eller några dagar innan de kan flyga.

Samma sak gäller förstås andra djur, harpaltar osv.

Lämna dem ifred!

Vi är ju som ni alla vet miljödiplomerade och det innebär bl.a. att vi alla ska kompostera vårt trädgårdsavfall.

Nu kommer ett jättebra tillfälle att gå på en helt gratis föreläsning om hur man kan göra. Det är Gunnar Eriksson från Överjärna gård som driver ett företag som heter Kompostcenter som kommer och berättar.

Nätverket SoS - odlingsföreningar Söder och Sydost om Söder står som värdar.

Platsen är : Gårdshuset i Ekobyn, Understensvägen 113 i Björkhagen.

Tiden är: 18.30 den 21 mars

Helt gratis för medlemmar i vår förening och andra föreningar som är anslutna till nätverket. Annars kostar det 50 kr.

Mer info hittar du på SoS hemsida.

Anmälan gör man till Kjell Eklind på Studiefrämjandet, telefon 08-55535232 eller via mejl kjell.eklind@studieframjandet.se

Hoppas vi är många som ses där.

PS. GLÖM INTE BORT ATT SISTA DAG FÖR ATT BETALA ÅRSAVGIFTEN ÄR 31 MARS. DS

Nedanstående mejl är skickat från Britta och Kari som är de som håller i SoS. Vi i Forsån är med i detta nätverk men vi saknar en som är studieansvarig och kan åta sig att gå på möten och ställa upp på det som står nedan. Känner du att du är den som kan tänka dig att gå, hör gärna av dig och meddela detta.

Det är viktigt att vi tillsammans hjälps åt och det här är inget man måste vara medlem i styrelsen för, utan precis vem som helst kan vara den personen som gör det.

Vill du veta mer om just SoS så finns det en länk på på vår förstasida som går direkt dit.

Hälsningar

Annica

Hej alla i SoS!

Nu börjar ett nytt verksamhetsår. Ska vi komma vidare så behöver vi engagera fler kolonister till olika uppdrag i SoS.

Under höstens möten har vi pratat om att vi behöver hjälpas åt mer. Vi behöver nå ut till medlemmarna i varje förening och detta hänger på den kontaktpersonen som ska finnas. Nu sitter vi här, Britta och Kari och har några frågor till er för att få veta hur SoS ska utformas för framtiden.

Vill vi vara delaktiga i SoS?, vill vi ha tillgång till bra och gratis föreläsningar?

Det måste finnas en kontaktperson i varje förening, som kommer på möten (ca 3-4/termin), eller skickar en ersättare. Personen ska också ta ansvar (göra själv eller delegera) för att informationen når ut till medlemmarna (mejl, hemsida osv) .

När SoS möten startade så pratade vi en hel del föreningsverksamhet, vi fick höra hur andra gör i sin förening, vi pratade om avgifter och depositioner, problem med uppsägningar, olika idéer om hur man kan gå tillväga, miljödiplomering osv… detta vill vi gärna fortsätta med. Nya styrelsemedlemmar har många funderingar och frågor OCH det är öppet för alla att komma, inte bara kontaktpersonen.

Vi behöver också hjälp med att fixa runtom föreläsningarna som att handla frukt, ta fram stolar, ta bort stolar, torka golv …

Nästa möte är tisdag 12 januari kl. 18.00 på Karmstolsvägen 8  ½-trappa ner, portkod 7695,  då kommer vi också att prata om detta.

Hälsningar Kari och Britta”

Hassan och Habib har idag, 15 oktober, stängt av vattnet inför vintern.

Kranarna är öppna. Rör dem inte! De måste vara öppna för att inte frysa sönder under vintern.

Vattnet sätts på igen till våren, i slutet av april/början av maj.

Det kommer precis som förra året att sättas påsar på kranarna. Låt påsarna sitta kvar.

Styrelsen

Tack alla medlemmar som hjälpte till att göra fint på vårt område idag. Vi hade tur med vädret, tiden gick fort och fint fick vi både utanför området och inne i området.

Till er som inte hade möjlighet att vara med på städdagen, hör gärna av er innan för då vet vi mer exakt hur mycket korv mm som vi behöver köpa in.

For er som köpt gödsel: Tyvärr har det blivit ett problem med leverans nu till hösten. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt mycket färdigbrunnen gödsel att köpa. Roberto har lagt en beställning och lovar leverans senast 15 mars 2016. Hoppas det inte ställer till det alltför mycket.

Hälsningar från styrelsen

Snart är det höststädningen 2018. Tills dess undrar jag om någon har hallon de vill bli av med?!
/Hanna lott nr:5

Bra jobbat