Föreningens största avgift är vattenräkningen till Stockholm Vatten. Vattnet i kranarna på området är samma vatten som du har i dina kranar hemma. Det är alltså inget vatten från ån eller sjön.

När du vattnar, så vattna när det gör bästa nyttan för plantorna. Bra dagar är dagar då det är mulet. Är det soligt så dunstar en stor mängd bort. Därför rekommenderas att varma och soliga dagar vattna fram till kl 9 på morgon och efter kl 17 på kvällen. Vattna ordentligt när du vattnar och inte lite varje dag. Det hjälper rötterna att leta sig ned i marken och plantorna blir därmed mer torktåliga.

När du vattnar så dra inte åt kranen allt du orkar, utan bara tills den slutar droppa. Använd endast vattennyckeln vid på- och avstängning. Skulle olyckan vara framme och en kran går sönder, så kontakta styrelsen omedelbart.

Du glömmer väl inte bort att rensa i grusgången utanför din lott? Ett bra tips är att göra det när det har regnat. Rötterna lossnar lättare och du slipper rensa så ofta.

Efter helgens städdag blev det grus över. Detta grus kan man få ta och lägga utanför sin egen lott, på ställen som skulle kunna behöva detta.

Vänligen

Vattnet är påslaget och det går bra att vrida på kranen och släcka törsten för både människor och växter.

Vänligen

Är du en av Koloniträdgårdsförbundets nya Miljöambassadörer!

Vi kan alla bidra till att nå både de svenska miljömålen och de globala målen i Agenda 2030. Koloniförbundets Miljödiplomering är ett konkret, utvecklande och roligt sätt att bidra till denna omställning. Vi vet också att vår miljödiplomering stärker kolonirörelsens och föreningarnas ställning i kommuner och stadsdelar. Förbundet har under sommaren skickat ut information om Miljödiplomeringen till landets alla kommuners tjänstemän och politiker med gröna ansvarsområden.

I dagsläget är 47 av Koloniträdgårdsförbundets 228 medlemsföreningar miljödiplomerade.

Nu vill vi få fler koloniträdgårdsföreningar att komma i gång med processen och bli miljödiplomerade. Detta ska ske med hjälp av ett antal lokala Miljöambassadörer som vi nu rekryterar från olika delar av Sverige, som kan stödja föreningarna i det arbetet.

Uppdraget handlar om att ta kontakt med föreningar i den egna regionen, att informera, presentera materialet och hjälpa till att starta miljögrupper i föreningarna. Det blir också du som i nära samråd med förbundet godkänner själva miljödiplomeringen. Du blir del av ett nationellt team hos Koloniträdgårdsförbundet. Ambassadörerna får kompetensutveckling, utbildning och stöd från oss.

Detta och mycket mer kommer vi att berätta mer om vid en digital Kick Off 8 nov kl 18-20.

Anmäl intresse genom att maila namn och telefonnummer, koloniförening samt varför du vill bli en av våra ambassadörer till: miljon@koloni.org

Det går också bra att ställa frågor på den adressen.

Välkomna!

www.koloni.org

För att gödseln ska räcka så är det ENDAST de som har beställt gödsel som får hämta.

Vill man ha gödsel som kan tänkas bli över så kan man kontakta styrelsen på deras e-post. Då kan styrelsen eventuellt återkomma om det är så att det finns något kvar när alla som har beställt har tagit sitt.

De som beställt får gärna kontakta styrelsen och säga att de tagit sina kärror, så vet vi om det blir något kvar.