Gödseln har anlänt

Vi behöver bli fler i miljögruppen
Hej alla medlemmar,
Vi har planer på att bygga en gemensam kompostbehållare där vi kan slänga det trädgårdsavfall som vi inte själva kan ta hand om på den egna lotten. Meningen är ju att vi inte ska behöva elda upp eller slänga trädgårdsavfall vid ån där vi tidigare har gjort det.
Kommunen är inte så glada i att vi gör det och Koloniträdgårdsförbundet tycker att vi bör satsa på en gemensam stor kompost.
Nu behöver vi bli fler som hjälps åt när det gäller själva byggandet. Än så länge är det bara på planeringsstadiet, vi har ritning och anvisad plats, men det är ett stort arbete. Känner du att du är intresserad av att hjälpa till får du gärna kontakta mig eller Ingimar på lott 13. Just nu är det bara han och jag som är med i miljögruppen och ju fler desto bättre förstås.

Tanken är att vi bara kommer att elda till hösten så därför är det inte möjligt att slänga sådant som måste eldas på hög ännu. Grövre kvistar och dylikt är alldeles utmärkt att ha i botten på den egna komposten. Och en egen kompost vill vi gärna att man har om man inte väljer att göra en "kompostlimpa". Gå gärna in på vår hemsida och läs Solveig Sidblads information om hur man gör en kompost. Solveig jobbar på Koloniträdgårdsförbundet.
Jag kan bara själv tipsa om att det går fortare än man tror att få fram egen jord när man komposterar rätt har jag märkt. Och det är ju kul!

Hälsningar Annica i Forsåns miljögrupp

Tack för varmt välkomnande hälsar vi på andra sidan ån. Hoppas att ni hade ett fantastiskt firande!

Hej Forsån, Robban här ledamot i styrelsen i Larsboda på andra sidan ån. Vore det inte på plats att vi träffades? Ni är hjärtligt välkomna att hälsa på oss!

Årsavgiften är för närvarande 11 kr/kvadratmeter och de flesta odlingslotter är på 100 kvadratmeter.

Mvh,
Magdalena

Kostar det något mer förutom 700 kr i deposition att ha en lott? Någon hyra eller årsavgift?